Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čeští páni III. - Klíče od kostelů

Kryštof Kober se tiše modlil v rohu místnosti a mysl mu těkala od jedné myšlenky ke druhé. Stejně jako ostatním se mu chvíli dařilo obracet svou pozornost k Bohu a představovat si, jaké to bude vidět konečně Ježíše Krista.

Zrovna tak ale musel chtě nechtě pomýšlet na to, jakým způsobem se s Ním setká. Na popravu. A pak tady byly samozřejmě vzpomínky. Většina se jich točila kolem Ferdinanda Štýrského a Majestátu.

České stavy uznaly Ferdinanda Štýrského bez volby coby nástupce Matyáše dne 5. června 1617, korunován byl pak koncem měsíce.

Všechno to začalo tak, jak to většinou bývá. Škatulata, hýbejte se. Ferdinand Štýrský začal svou vládu podobně jako Matyáš výměnou lidí na některých z úřadů. Thurn byl zbaven výnosného karlštejnského purkrabství (které dostal Jaroslav Bořita z Martinic) a stal se dvorským sudím. Mezi Ferdinandovými příznivci, kteří dostali finanční odměnu, byli Adam ze Šternberka, Adam z Valdštejna, nejvyšší kancléř Lobkovic a další.

Matyáš opustil zemi v prosinci 1617, správu země svěřil jedenácti vybraným nejvyšším úředníkům, královským rádcům a soudcům zemským, z nichž byl ustanoven sbor místodržících, později desetičlenný. (V době defenestrace bylo 7 z nich katolíky, 4 protestanty. K zastižení byli nejčastěji Adam ze Šternberka, Martinic a Vilém Slavata. Místodržící sbor nebyl úřad s pravidelnými úředními hodinami tak jako česká kancelář a snad nikdy se nesešel kompletní.)

Cestou ze země se na Matyáše obrátila deputace broumovských luteránů, s tím, že jim chce opat kláštera, který byl jejich vrchností, odebrat klíče od kostela, který si postavili bez jeho svolení. Majestát, který dal obyvatelům úplnou toleranci, nevěnoval totiž pozornost majetkovým právům vrchností, čehož katolická strana využila k provokaci – uzavření luteránských kostelů v Broumově a v Hrobech, což mělo vehnat opozici do slepé uličky. (I v luteránském Německu platilo pravidlo „čí kraj, toho náboženství“.) Kvůli broumovské záležitosti byl svolán první sjezd protestantských stavů na podzim 1611 a od té doby se jednání vleklo.

Nakonec přišel z královské kanceláře rozkaz, aby broumovští odevzdali klíče od kostela, Thurn byl pro radikální řešení a z jeho podnětu byl v březnu 1618 svolán sjezd protestantských stavů, podle práva vytčeného Majestátem, nikoliv však se souhlasem krále. Král znovu zamítl žádost v záležitosti obou kostelů a pod hrozbou trestů zakázal svolávat odročený sjezd (březnové „těžké psaní“). Thurn dostal předvolání k císaři do Vídně (neuposlechl).

Sjezd byl nicméně plánován na 21. května 1618 do Karolina, ráno před začátkem jednání přišlo oznámení, že se stavy mají dostavit do císařské kanceláře, kde si měly poslechnout další císařův list, který je varoval, aby se neujímaly cizích věcí a nabádal ke svornosti a narážel na výhrůžky z březnového psaní. Shromáždění požádali o opis listu, ke kterému se hodlali vyjádřit do příštího dne. Na Hradě byly posíleny stráže.

Samozřejmě nešlo o ty dva kostely jako takové. Šlo o veškeré svobody Majestátu. Českým stavům začalo být jasné, že ta je v sázce. Ferdinand byl ještě silněji katolicky založený než Matyáš, a pokud mu stavy ustoupí a neobhájí svoji svobodu, kam to vše povede? To už teď Koberovi začínalo být jasné. Nepochyboval o tom, že zatímco on bude kráčet na popraviště, celá země se pomalu ale jistě bude řítit vstříc náboženské nesvobodě a snad i násilné rekatolizaci.

Kryštof Kober smutně zatřásl hlavou, jako by chtěl zahnat chmurné myšlenky a vyslal k nebi další modlitbu, tentokrát za svou vlast. Nu, teď už nebude na něm, aby se podobnými věcmi zabýval a pokračoval v dobře míněném boji.

Kober nechal politiku a vzpomínky být a na chvíli přemýšlel o dlouhé řadě všech pronásledovaných proroků, apoštolů a mučedníků, kteří položili život za svou víru coby svědkové Ježíše Krista. Na rozdíl od Husa a Jeronýma Pražského ho alespoň nečeká pomalá smrt na hranici. Bylo mnoho horších způsobů, jak zemřít násilnou smrtí. Vzpomněl si na slova Ignácia z Antiochie, jednoho z raných mučedníků, který byl začátkem druhého století předhozený šelmám: „Pšenice Boží jsem, zuby šelem semlet býti žádám.“

„Jsme na tom podobně jako svatý Ignác,“ povzbuzoval své spoluvězně. „I my jsme ta Boží pšenice zasetá na poli svaté církve a abychom byli k užitku svému Pánu, tak ať nás semelou zuby těch šelem.“ Tyhle šelmy sice chodily v lidských šatech, ale nebyly podle Kobera o to méně krvežíznivé. „Ale buďme dobré mysli, církev je krví založena a krví roste. Bůh je schopný vzbudit si z každé krůpěje naší krve tisíce ctitelů. Ačkoliv teď pravda násilí trpí, Kristus stejně kraluje a bude kralovat a jeho z trůnu nikdo nesrazí!“

Ne všichni z uvězněných mužů sdíleli Koberovo mučednické nadšení. Podle některých i prvotní církev až příliš oslavovala mučedníky, čímž v lidech budila chorobnou touhu položit za každou cenu život pro Krista. Zatímco takový apoštol Pavel, když mohl, raději před zbytečným násilím unikal, aby mohl dál sloužit svým životem. Nikdo však Koberovi neodporoval. Může-li svými slovy povzbudit sebe i druhé, budiž.

Ne každý v místnosti se chtěl „zalít“ církev svou krví, mnozí by raději žili. Ale když už museli čelit smrti, snad všichni do jednoho si byli jistí tím, že je čeká místo v Boží přítomnosti. Ať už k tomu místu směřovali více či méně statečně.

Kober i na druhý den, když ho již volali na smrt, řekl: „Jdu ve jménu svého Boha a nestydím se trpět pro jeho slávu, neboť vím, komu jsem uvěřil. Bojoval jsem svůj boj a dokončil svůj běh.“

Ani na popravčím pódiu Kobera neopouštělo jeho hrdinství a když už stál kousek od kata, pravil: „A tady já mám umřít? Ale ne, neumřu, ale budu žít a vypravovat o skutcích Hospodinových v zemi živých." S tím si svlékl šaty, pomodlil se a odevzdal svou duši Bohu.

(Co se týče kostelů, tak ani jedna ze staveb dnes již nestojí. Kostel v Hrobech (u Teplic) byl zničen již koncem roku 1617. Když místní obyvatelé nechtěli odevzdat klíče od kostela, katolická vrchnost jej nechala zapálit. Kostel byl vybrakován, zapálen a druhého dne nařídil sám arcibiskup dát kostel strhnout.  Broumovský kostel nepřečkal ten v Hrobech o moc déle. Luteránský kostel vyhořel za třicetileté války, na místě pak byla postavena kaple, která rovněž podlehla požáru a později zde byl postaven katolický kostel, který stojí na místě doposud.)

Tímto článkem, který zde bude vycházet v seriálu "Čeští páni" bych rád přiblížil dobu Stavovského povstání, které vyvrcholilo bitvou na Bílé hoře (8. listopadu 1620). Tato bitva se českým pánům nevydařila a Země Koruny české byly na 300 let uvrženy pod nadvládu rakouské Hasburské říše. Kromě toho došlo k pronásledování křesťanů a k násilné katolizaci obyvatel. V tomto seriálu se věnuji zajímavému líčení o křesťanském přesvědčení a osobnostech českých pánů tak, jak je uchoval Komenský ve své „Historii o těžkých protivenstvích církve české“. Historické údaje z dané doby jsou čerpány zejména z knihy Josefa Petráně „Staroměstská exekuce“. Rozhovory českých pánů jsou zčásti fiktivní a je mou snahou ukázat jimi na okolnosti, které k jejich popravě vedly. Pasáže, které jsou věnovány jejich víře, jsou pak z alespoň částečně podloženy Komenským. Obsah seriálu: 1. Poslední večeře Kašparova | 2. Šlikovo pozdní hrdinství, měšťané Kochan a Hošťálek | 3. Klíče od kostelů 4. katolický obětní beránek | 5. Třetí pražská defenestrace aneb Český zvyk házení lidí z oken | 6. Dvanáct popravených direktorů | 7. Osle, ty mi máš tak co říkat | 8. Prorok Jan Jessenius? | 9. vzpomínky starého Haranta | 10. Tři oběšenci | 11. Jednou budu vzkříšený z mrtvých | 12. Rudá Bílá hora | 13. Nevadnoucí koruna mučedníků | 14. Parchanti bez mozku mají zelenou

Předchozí seriály na tomto blogu:

Křesťanství a víra

Evoluce nebo stvoření

 

Autor: Josef Chaloupka | pondělí 13.2.2017 9:17 | karma článku: 13,80 | přečteno: 379x
  • Další články autora

Josef Chaloupka

Blaničtí rytíři přišli s odvážnou vědeckou teorií o původu Covid-19

Opatření proti Covid-19 se již postupně uvolňují. Jak by to však vypadalo před dvěma měsíci, kdyby nás neochránila nařízení vlády, ale Blaničtí rytíři?

20.5.2020 v 10:30 | Karma: 15,40 | Přečteno: 620x | Společnost

Josef Chaloupka

Tak šel čas s Covid-19

První zprávy o koronaviru v Číně jsem zahlédl na zpravodajských serverech někdy koncem prosince 2019. Od ledna začalo zpráv přibývat. Koncem února už bylo jasné, že nový koronavirus ovlivní život i v ČR.

12.5.2020 v 11:49 | Karma: 8,12 | Přečteno: 368x | Společnost

Josef Chaloupka

(Ne)křesťanské Vánoce

Jsou Vánoce křesťanský svátek? Narodil se Ježíš Kristus 24. nebo 25.12. v roce 0? Cítíte se o Vánocích osaměle? Možná to jsou naprosto nesourodé otázky, ale následující vánoční článek se bude věnovat především těmto tématům.

31.12.2017 v 14:45 | Karma: 13,42 | Přečteno: 521x | Společnost

Josef Chaloupka

Křesťanství - náboženství nebo opravdová víra?

Každý již někdy slyšel o křesťanech a o křesťanství. V naší společnosti je však obraz toho, co křesťanství představuje, silně zdeformován. Křesťanství ve své podstatě není náboženství, ale je to osobní víra a osobní zkušenost.

15.11.2017 v 12:44 | Karma: 18,66 | Přečteno: 982x | Společnost

Josef Chaloupka

Křesťanští indiáni v amazonském pralese

Průměrný desetiletý skaut by se asi dokázal na cestu do divočiny připravit lépe než Bruce Olson, misionář, který se jen s pouhým nadšením vydal do Jižní Ameriky, bez peněz, zásob nebo znalosti jazyka.

13.7.2017 v 9:25 | Karma: 17,04 | Přečteno: 519x | Společnost

Josef Chaloupka

21. červen 1621 poprava českých pánů

Po neslavné porážce českých vojsk v bitvě na Bílé hoře u Prahy 8. 11. 1620 bylo 21. června 1621 na Staroměstském náměstí v Praze hromadně popraveno 27 českých pánů, kteří se na stavovském povstání proti habsburské moci podíleli.

21.6.2017 v 10:13 | Karma: 24,84 | Přečteno: 1588x | Společnost

Josef Chaloupka

Pronásledování křesťanů v Číně

V některých muslimských zemích jsou dnes a denně pronásledováni a nezřídka i zabíjeni lidé, kteří se hlásí ke křesťanské víře. Překvapivé pro někoho může být, že se tak dnes děje i v Číně.

31.5.2017 v 9:17 | Karma: 18,26 | Přečteno: 442x | Společnost

Josef Chaloupka

Papež František mě uzdravil

V prvotní křesťanské církvi (v 1. st.) bylo naprosto běžné, že měli křesťané moc uzdravovat libovolné nemoci. Platí tato boží moc i dnes? Ano, platí! Papež František mi uzdravil osteoartrózu kolen. Dnes už zase skáču přes kaluže.

24.5.2017 v 9:12 | Karma: 18,73 | Přečteno: 657x | Společnost

Josef Chaloupka

Vyvraždění Valdenských

Sníh byl zbarvený krví. Vojáci řádili jako šílení. Zprvu využívali hlavně své zbraně. Stříleli po prchajících a po těch, ke kterým se přiblížili dostatečně blízko, ťali svými šavlemi.

17.5.2017 v 9:21 | Karma: 23,61 | Přečteno: 1337x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni XIV. - Parchanti bez mozku mají zelenou

Jsou čtyři nechvalně známá data, které leckdo z nás pamatuje ze školních lavic. Bílá hora (8.11.1620), popravy českých pánů (21.6.1621) a Obnovené zřízení zemské, které vyšlo zvlášť pro Čechy (10.5.1627).

10.5.2017 v 9:50 | Karma: 20,07 | Přečteno: 871x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni XIII. - Nevadnoucí koruna mučedníků

Mosteckou věž „zdobily“ už řadu týdnů hlavy dvanácti českých pánů. Jen hraběnka Šliková dostane brzy povolení pohřbít hlavu svého manžela, ale zbylé dekorace zůstanou na ochozu věže ještě dlouho, než nakonec zmizí neznámo kde.

3.5.2017 v 9:33 | Karma: 21,91 | Přečteno: 667x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni XII. - Rudá Bílá hora

8. listopadu 1620 u letohrádku Hvězda na Bílé Hoře zůstal z vojsk Království českého poslední praporec - moravský praporec Šlikův. U zdi letohrádku padl do posledního muže (úvod písně Karla Kryla).

24.4.2017 v 9:26 | Karma: 17,27 | Přečteno: 808x | Společnost

Josef Chaloupka

Nádherný význam Velikonoc

Slavíte velikonoční svátky? V roce 2015 schválil parlament ČR nový státní svátek - velikonoční pátek. Někteří lidé tak mají čtyři dny volna, jiní i tak musí jít do práce. Mají však Velikonoce nějaký jiný, hlubší význam?

17.4.2017 v 8:08 | Karma: 14,62 | Přečteno: 295x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni XI. - Jednou budu vzkříšený z mrtvých

„To jsem rád, že jste tady,“ obrátil se Jindřich Otta z Losu na kněze Rosacia. „Víte, jak je v Bibli napsané, že Bůh bude dávat starcům sny? Tak mně se v jednom takovém snu zjevil Kristus.

10.4.2017 v 9:05 | Karma: 16,64 | Přečteno: 311x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni X. - Tři oběšenci

Radní Jan Kutnauer byl nejmladším z popravených, ještě mu nebylo ani čtyřicet. Sotva mohl tušit, že jednou vejde do dějin jako jeden z českých pánů a málokdo bude tušit, že ne každý z popravených sešel ze světa mečem.

3.4.2017 v 9:01 | Karma: 21,66 | Přečteno: 1201x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni IX. - vzpomínky starého Haranta

Kryštof Harant se s trhnutím probudil z krátkého neklidného spánku. Trpce se pousmál nad tím, co se mu zdálo. Možná to ani nebyl sen, jen vzpomínka na dávné cesty.

27.3.2017 v 9:30 | Karma: 12,14 | Přečteno: 427x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni VIII. - Prorok Jan Jessenius?

Bylo to proroctví nebo jen lékařský odhad, když Jessenius naškrábal na stěnu vídeňského vězení zkratku „IMMMM“? Leckdo tomu nerozuměl, ale Ferdinand Štýrský ji pochopil - „Imperator Mathias Mense Martio Morietur".

20.3.2017 v 9:20 | Karma: 16,83 | Přečteno: 796x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni VII. - Osle, ty mi máš tak co říkat

„Chtěl jsem dát Čechům krále, který by nám zaručil svobodu ve věcech víry,“ vzpomínal Budovec na marné snahy minulých let. Chvíli doufal, že takovou svobodu zaručí Rudolf II., ale ten záhy zemřel.

13.3.2017 v 9:21 | Karma: 16,55 | Přečteno: 517x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni VI. - dvanáct popravených direktorů

„Byl jsem direktor, tak jako mnozí z nás,“ konstatoval Prokop Dvořecký z Olbramovic a rozhlédl se po ostatních mužích, uvězněných na radnici. V duchu počítal či spíše přepočítával shromážděné.

6.3.2017 v 9:28 | Karma: 17,17 | Přečteno: 985x | Společnost

Josef Chaloupka

Čeští páni V. - třetí pražská defenestrace aneb Český zvyk házení lidí z oken

Tobiáš Štefek vzpomínal na podvečer třetí pražské defenestrace, kdy se konalo v domě patřícímu Albertu Smiřickému shromáždění, kterého se účastnili radikálové ze sjezdu protestantských stavů.

27.2.2017 v 9:03 | Karma: 17,33 | Přečteno: 847x | Společnost
  • Počet článků 59
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 898x
Pracuji jako pedagogický a vědecko-výzkumný pracovník v oboru Informační technologie na vysoké škole. V roce 2009 jsem uvěřil v Boha – Ježíše Krista. Dnes naprosto jasně VÍM, že Bůh existuje. Vzhledem k mému vzdělání tato informace lidi v mém okolí fascinuje. Jak může v 21. století vzdělaný člověk věřit v Boha? Ve svém blogu bych se chtěl věnovat otázkám víry a vědy a ukázat lidem, že věřící člověk nemusí spáchat intelektuální sebevraždu.

Seznam rubrik